Prečo sú obchody CBA hrôza? A prečo sa netreba báť, že CBA “pokazí” supermarkety Terno Jednota Bratislava

Supermarket CBA v centre Prievidze bol strašidelnou návštevou. Pomerne nový supermarket vznikol zmenšením pôvodného socialistického Zdroja, časť výmery zabrala DM Drogerie Markt. Fajn, ošumelé priestory socialistickej predajne aspoň dostali nový look. Už po pár rokoch to však neplatí. Zdroj by bol aspoň zaujímavou relikviou. CBA je teraz len zlý supermarket. Na dverách vítajú neprehľadné A4-ky s oznamami, namiesto sklenenej steny predavačky napchali karrtóny. Nesedia v pokladniach,  nudia sa a klebetia s kávou na predajnej ploche. Čerstvé potraviny sa asi nepredávajú, tak do chladiaceho boxu napchali instantnú kávu. Musíte si ju pýtať od predavačky. Ktorá klebetí na druhej strane predajne.

Nedávno sme navštívili aj ošarpaný samostatne stojaci supermarket CBA v Banskej Štiavnici. Počarbané okná sme si všimli aj pred rokom. Zeleninu váži predavačka na rozheganom stolčeku s igelitovým obrusom, na nerozoznanie od roku 1982. Chladiacich pultov aj tu objednali veľa, takže krájané balené syry vydáva predavačka. Ak chcete nakrájať syr v predajni, s úsmevom odvetí, že to nejde. A oprie sa o krájací stroj. Vysvetlenie nečakáme. Nesnažíme sa ani zistiť, ako funguje “zákaznícka karta”, o ktorej je v predajni jediná informácia – na transparente nad podkladňou. Jedinou komunikovanou výhodou sa zdá byť, že jedna rodina môže mať aj štyri karty. Bingo. Informácie na webe – či o vernostnom systéme, alebo počte pobočiek sa zistiť nedajú.

Oba supermarkety – v Prievidzi aj v Banskej Štiavnici – fungujú v konkurencii medzinárodných reťazoch Billa či Tesco. A CBA evidentne na celej čiare prehráva. Kvalitou predaja aj návštevnosťou.

Nezistili sme, prečo sa nákupná aliancia CBA vlastne volá CBA. No krásne to ilustruje charakteristickú netransparentnosť a nekomunikatívnosť. Základ skratky CBA leží asi niekde na začiatku jej príbehu. Na prelome 80-tych a 90-tych rokov sa združili prvé družstvá v Maďarsku a vytvorili základ siete, pod ktorou začali nakupovať potraviny vo veľkom a mohli ho tak predávať lacnejšie. Klasika. Na prázdnom postkomunistickom trhu stačilo jedno desaťročie rozvoja na najväčšiu maďarskú sieť supermarketov. Nikde sa neupresňuje ako, ale po roku 2000 sa začala spolupráca s nemeckým nákupným gigantom EDEKA (siete Spar, Netto, Plus), čo odštartovalo expanziu na okolité trhy. Predajne CBA tak  po dvadsiatich rokoch od vzniku nájdete aj vo väčšine krajín východnej Európy (v Poľsku napríklad pod značkou Nasz Sklep). Základ CBA u nás tvorí zobraná pozostalosť socialistických predajní Zdroj, ktoré po krajine ovládali rozličné skupiny pod rôznymi názvami. Pestrosť vnútornej štruktúry skvelo ilustruje záznam v Obchodnom registri.

V materiáloch o expanzii a profiloch firmy nájdete, že CBA je zásade snaha brániť sa medzinárodným reťazcom a nechať časť kontroly nad maloobchodným trhom v lokálnych rukách. Obrovskú expanziu mali zaručiť benevolentné franchisingové podmienky. Na zaradenie predajne do systému často stačí nalepiť na rozvrátenú predajňu logo, nehľadí sa na jej technické vybavenie alebo  jednotné prvky. V success-story CBA v novinách Nápszabadság majitelia siete hovoria, že tento svoj nedostatok je cenou za rýchlu expanziu a uvedomujú si ho. V budúcnosti plánujú pracovať na zlepšení.

Možno sa už začína objavovať. Na Slovensku sme vypátrali značku supermarketu CBA Cent. Máme fotografiu exteriéru prevádzky v Nitre, podľa webu existuje aj ďalšia v Lučenci. Že by práve na tomto experimente CBA ukázala, že vie vypäť sily aj v marketingu a jednotnej prezentácii? Tešíme sa, ak sa nám podarí na prevádzky pozrieť zvnútra. Vonkajší pohľad bol optimistický, pri osobnej návšteve by ste ešte uvideli pred predajňou aj sympatické vlajočky. CBA Cent funguje aj v Maďarsku, no tam je to skôr nižší variant bežného CBA s iným vizuálom.

Ak by CBA na Slovensku pokračovala v Cent-e, alebo podobných iniciatívach smerujúcich k zjednoteniu komunikácie, budovaniu služieb a zlepšovania kvality predaja, nestalo by sa to, čo sme spomínali na začiatku – pri susedných predajniach medzinárodných reťazcov pôsobili pobočky CBA ako poloprázdne, chudobné relikvie. Z často dobre umiestnených predajných miest by sa silným marketingom dalo dostať oveľa viac.

CBA je na Slovensku takmer všade. No v Bratislave nie. Všetci vieme, že to onedlho bude minulosťou. Jednota Bratislava vystúpila zo systému COOP a od nového roku bzde ďalším členom CBA. Pri prvých správach sme sa báli, že z jednotne komunikujúcich a príjemných predajní Terno sa stanú nevzhľadné “diery”, aké poznáme pod logom CBA nielen na Slovensku. No teraz sme pokojnejší. Úroveň predaja je vecou člena aliancie, ktorá v tomto zrejme nekladie žiadne požiadavky. A Jednota Bratislava určite nemá dôvod na konkurenčnom trhu zľavovať z kvality z akéhokoľvek hľadiska. Akurát pre rozheganý imidž, ktorý má CBA, sa nám budú v predajniach Terno chvíľu protiviť výrobky domácej značky. Doteraz sme ich vídavali v špinavých a zle riadených predajniach.

11 comments

  1. Odkedy bratislavské Jednoty a Terná prevzala CBA, je to pohroma. Tovar mizerný, ceny vysoke, personál znechutený a komfort nákupovania na nule. Proste pohroma, ľudia by tam nemali nakupovať, aby tu v Bratislave CBA skrachovala a vrátili nám Jednotu. CBA je pohroma a poriadne veľa krokov späť.

    Like

    • viac zlce v zlcniku uz nebolo? mizerny tovar..ktory? vysoke ceny..v porovnani s kym? personal a komfort nakupovania je o subjektivite. CBA nikoho neprevzala. Naopak. TERNO je konecne ovela autonomnejsie. pretoze uz nehovorime o COOP TERNO ani o CBA TERNO..hovorime len o sieti TERNO.

      Like

      • Pravda je, že COOP bol vždy o niečo drahší v porovnaní s TESCOm alebo KAUFALANDom. No teraz to ide ešte viac hore. Tak či tak som chodil do COOP Terno najradšej. Po zmene som tam bol 2 krát? Asi áno. Proste CBA mi nieje sympatické. Hovoríme len o sieti TERNO? Tak potom prečo je v Auparku po stranách aj logo CBA? Prečo majú výrobky CBA? Prečo nemajú TERNO? No a čo ma zaráža najviac, je nová billboardová kampaň. Vraj lepší slovenský supermarket. Nepatrí náhodou do Maďarskej skupiny?

        Like

  2. Čo ja považujem na CBA za najhoršie je personál- aspoň teda v tom našom nemenovanom košickom CBA . Otrávené, protivné predavačky, čo na vás vrieskajú, že ste si nezobrali košík ( mimochodom, informácia že je košík povinný im zrejme nestojí za tú námahu na vyvesenie) , zošity a iné písacie / školské potreby sa nachádzajú za mäsiarskym pultom, za ktorým ale zase chýba mäsiarka, ktorá svoj pracovný čas zrejme taktiež trávi kecaním a znechuťovaním zákazníkov, veď kto vie? Ja teda nie, ešte som ju nevidela. Keď vyhľadávate niečo konkrétne a preberáte si spoločný kartón na isté sladkosti ( ktoré majú viac príchutí) , predavačka do vás začne dobiedzať, čo to tam mačkáte a čo ako robíte.. čo ma taktiež pobavilo, bolo ako nám raz jedna predavačka jakožto neplnoletým odmietla predať energy drink, na ktorý neexistuje žiadne vekové obmedzenie. Je zaujímavé, že v blízkom agromilku nám na otázku, či je to predajné maloletým, odpovedali áno. Skupina predavačiek vždy hliadkuje pri vchode, kde zvrieska každé dieťa, čo vstúpi bez košíka, na dospelých si nedovolia. Táto eskorta má za dôsledok , že je tam len jedna jediná otvorená kasa, aj napriek tomu, že predavačiek je dosť na to, aby otvorili aj tú druhú. Vidno, že sú dané predavačky so svojou prácou nespokojné ani sa nesnažia pôsobiť ochotne. K výzoru predajne sa ani nevyjadrujem, len to zhrniem dvoma slovami: Čistá hrôza.

    Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s