Nay Elektrodom “tajne” prevádzkuje e-shop pod inou značkou

Keď sa rozhodnete kúpiť si nový mobil, práčku alebo reproduktory cez web, budete musieť konštatovať, že slovenský líder v predaji elektroniky Nay hanebne zanedbáva web. V situácii, keď konkurenti ako Datart alebo Elektroworld masívne do webu investujú, testujú a budujú webové stratégie je to priam na výmenu manažmentu.

E-shop Nay je skrytý za akýmsi prezentačným webom a sám je urobený tak zle, že i myš sa prieči kliknúť. Všetky skúsenosti, ktoré zbierajú kamenní či weboví obchodníci už desať rokov, Nay zvesela ignoruje. Nemá táto firma žiadny pud sebazáchovy? Alebo chystá taký mega dobrý e-shop, že jeho príprava trvá päť rokov a skončí zrútetním sa systému deň po spustení a následnou polročnou prácou na redizajne?

Pozrite sa na weby konkurenčných Datart, Elektrowolrd, alebo skúsených a úspešných firiem ako britskej elektro-dvojky Comet alebo medzinárodnej značky Best Buy. A porovnávajte. V záujme prežitia by sa mala akciová spoločnosť Nay okamžite začať zaoberať silným oddelením predaja na webe. Interným, pretože web bude pre túto firmu do smrti jedným z kľúčových miest predaja.

Jeseň, začína sa vrchol predaja elektroniky. Takto vyzerá Nay Internetdom cv roku 2011

 

My sme “Internetdom” Nay Elektrodomu vypli asi po desiatich sekundách. V tomto prípade sme skončili na akomsi Shoppie.sk. Keď sme si začali zisťovať, kto stojí za takýmto projektom, zostali sme prekvapení. Jediným spoločníkom e-shopu, ktorý onedlho oslávi rok na trhu, je cez firmu Net Sales práve spoločnosť Nay. Konateľom firmy je Martin Dernár, bývalý šéf marketingu jedného z najúspešnejších e-shopov v teritóriu Česka a Slovenska Mall. V mysli sa musíme Nay ospravedlniť – už urobili to, čo sme opisovali v predchádzajúcom odstavci.

Prečo však Nay buduje druhú značku a (aspoň navonok) nevyužíva spoločné efekty so svojou predajnou sieťou, to je pre nás záhadou. Prečo nový, ťažko postavený e-shop a na druhej strane nevyužitá šanca predávať na webe pod značkou, ku ktorej majú už ľudia vybudovanú dôveru? Snáď sa na túto záhadou niekedy podarí zodpovedať.

5 myšlienok na “Nay Elektrodom “tajne” prevádzkuje e-shop pod inou značkou

  1. Jedným z dôvodov môže byť večný problém multi-channelu: úspešný kamenný koncept, zaspatie na vavrínoch a následný prílišný rešpekt pre internetom a strach z kanibalizácie marží a vlastných zákazníkov. A z toho vyplývajúca paralýza a zdanlivá neschopnosť urobiť čokoľvek. NAY sa nakoniec rozhodol ísť cestou nového brandu a zmiesť zo stola teoretický problém, že by sa ľudia chodili na predajne pýtať, prečo to majú cez internet lacnejšie, alebo na internete pýtať, prečo to majú drahšie ako konkurencia.

    Inak na Slovensku máme viacero príkladov silného kamenného konceptu a odignorovaného/nezvládnutého on-line.

    Páči sa mi

    1. Skratka toho podobného prípadu je PR, však :)

      Vnímam to tak, že z dlhodobého hľadiska sa e-shopy a kamenné obchody stretnú. Ak chcú kamenné obchody prežiť, musia budovať e-shopy. Ak chcú prežiť a rásť e-shopy, musia budovať logistické centrá, výdajné miesta, vernostné systémy – postupne vnútorne vybudujú zázemie kamenného obchodu, možno trochu efektívnejšie. A stretnú sa aj cenovo, pretože ľudia si budú vedieť veľmi ľahko porovnať, kde je to lacnejšie. 

      Krok Nay je v na konci dňa krátkozraký. Čím skôr sa tomu postavia so svojou značkou, tým lepšie. Lebo ak sa podarí Shoppie rozbehnúť, onedlho zistia, že je zbytočné udržiavať dve značky

      Páči sa mi

      1. Porovnanie s webmi spomenutých konkurentov vyznieva zaujímavo, oplatí sa pripomenúť súvislosti. Electroworld patrí do nadnárodnej skupiny DSG, ktorá už 5 rokov ovláda Pixmaniu a na použiteľnosti ich webov je táto akvizícia za 260 mil. € konečne vidieť. Datart patrí do nadnárodnej skupiny KESA, t.j. britský Comet je jeho “sestra”, uvidíme, nakoľko sa to prejaví v ich novom koncepte .

        Paradoxne prave Comet-u sa nasadenie posledného relaunchu webu minulý rok nevydarilo tak, že to management označil vo výročnej správe za jednu z príčin prepadu do prvej straty za posledné roky.

        Páči sa mi

  2. Za tento počin by som NAYku skôr chválil – je to vôbec prvá vec, ktorú urobili a pritom mysleli na budúcnosť. Čo sa týka retailu, existencia “plnohodnotného” dieťaťa vo forme brandovaného e-shopu je z dlhodobého hľadiska v našom regióne samovražda. Logika a la Datart, ktorý ponúka vyzdvihnutie e-shopovej objednávky na predajni je najhoršia voľba. Pretože zákazník kupujúci cez e-shop využíva infraštruktúru predajne a navyše si tovar preberá kedy chce on teda nie je tovar odosielaný poštou – žiadna úspora času prevádzkovateľa ako pri celodennom vybavovaní objednávok. Nehovoriac o tom, že na konci dňa je e-shopový zákazník v predajni ako Datart ešte nákladnejší (vybavenie jeho objednávky, čas s predajcom, odvoz a pod.) ako bežný nákup, len ešte ako bonus dostane bezprecedentnú e-shop zľavu – to sa samozrejme prejaví na marži obchodníka – ako dlhodobo neudržateľný biznis model. Vysporiadanie sa NAYky založením vlastného e-shopu “na zelenej lúke” je samozrejme diskutabilný (možno mali skôr riešiť akvizíciu existujúceho) – z marketingového hľadiska. V každom prípade je toto podľa mňa rozumné zo strany NAY aj z druhého pohľadu distribútorov – žiadny nechce aby nejaký značkový retail “podkopával” ceny či na webe, či v retaili, takto to to robí v podstate neznáma firma…

    Páči sa mi

  3. O kvalite toho shoppie.sk by sa dalo diskutovat… namatkovo som si pozrel kategoriu roboticke vysavace – az 2 kusy, obidva Samsung. Dal som si ich porovnat a dozvedel som sa ze jeden sa nabija 2 hodiny, druhy 120 hodin. Cas prevadzky jedneho je 1.5 minuty! a druheho 90 min… trochu domotane a takto by som mohol pokracovat cez celu tabulku. Pri recieveroch zase parametre nevyplnene. Ale dizajn vyzera v pohode a da sa platit online – to vela slovenskych eshopov stale nema a mysli si ze dobierka a prevod na ucet (ktory trva 2 dni) staci.

    Páči sa mi

Pridaj komentár