Ako vyzerá popradské Forum od Holanďanov

V 80. rokoch čakal Poprad na otvorenie veľkého obchodného domu Prior na pešej zóne. Za železnou oponou sa každá ilúzia konzumu vítala ako spasenie, tak ako jeho otvorenie v roku 1987. Ani nie desať rokov po otvorení ho už začali miestni volať strašiak, o ďalších desať rokov bol zatvorený a ohradený.

Stavbu zbúral holandský Multi Development, nový majiteľ, a pred pár dňami na jeho mieste otvoril Forum. Postavil ho v spolupráci s českým Gemo Holding za asi 50 miliónov €. Na miesto sa po tridsiatich rokoch vrátili fanfáry a záujem miestnych. Tak ako obchodný dom Prior, aj shopping mall Forum má ambíciu byť centrom nákupov nielen pre obyvateľov Popradu, ale aj vyše 300-tisícovú spádovú oblasť.

V meste je ešte desaťročný Max s 12 tisíc m² prenajímateľnej plochy, Kriváň s menej ako 2 tis.m², Forum prináša ďalších 22 tisíc. Multi je veľký hráč, v Európe má 84 nákupných centier, Forum je jeho prvý slovenský projekt. Obsadzoval ho a aj spravuje.

Že Forum spravuje špičkový profesionál, vidieť hneď. Prekvapivo silní nájomcovia, dobrý štandard vyhotovenia, rozumné rozmiestnenie obchodníkov, neinvazívne zasadenie do pešej zóny, ale aj pekná grafická identita či profesionálna úvodná kampaň, navhrnutá vlastným štúdiom v Holandsku.

Architektúra zvonka ničím nezvyčajným nevyrušuje, zámerne skôr “zapadá” – dreveným obkladom, parkovou úpravou. Zaujímavé je využitie svahu – supermarket Tesco sa síce pri vchode z námestia zdá na treťom poschodí, pri vstupe z juhu je supermarket dostupný bez použitia schodov či eskalátora.

Ani vnútri nečaká žiadna snaha o dominantu, je to slušný moderný štandard. Akcent je na spojení s Tatrami – z kaviarne Foxford si môžete vychutnať vrcholky Tatier, prírodu majú asi naznačiť aj vonkajší drevený obklad či náznak kamenného obkladu vo vonkajších priečkach medzi obchodmi. Za výlet na strechu stojí výhľad do okolia – hoci je určený len návštevníkom na autách.

Ak sa niečo Multi developmentu podarilo na výbornú, je to zloženie módnych nájomcov v shopping malle pre 50-tisícové mesto. Je tu H&M, C&A, Lindex, New Yorker a poľský LPP so zostavou Reserved, Cropp, Mohito, House a Sinsay. Z obuvi Baťa a CCC.

Vo Forum nie je Telekom – ten je na námestí. O2 a Orange pridali popri prevádzkach v Maxe po pobočke aj tu, z bánk chceli VÚB a Slovenská sporiteľňa – väčšina ostatných je tiež v centre a blízkom okolí. Zatiaľ sme nezaznemanli, že by pre otvorenie pobočiek vo Forume niekto priamo zatváral – čoskoro sa to však pravdepodobne stane. Priame ochudobnenie pešej zóny zatiaľ znamená len odchod veľkej (a na Slovensku zriedkavej) street location H&M. Budovu teraz prenajíma Cushman&Wakefield.

Forum na pešej zóne nevyzerá invazívne
Forum na pešej zóne nevyzerá invazívne
Najnovšie dizajnové štandady Tesca vyzerajú dobre - toto je vstupné oddelenie čerstvých potravín
Najnovšie dizajnové štandady Tesca vyzerajú dobre – toto je vstupné oddelenie čerstvých potravín
Nový Martinus & Foxford je malý útulný, má terasu s výhľadom na Poprad
Nový Martinus & Foxford je malý útulný, má terasu s výhľadom na Poprad
Budova v tvare "L" zviera "parkovú úpravu, zväčša sú je to len dlažba a lavičky
Budova v tvare “L” zviera “parkovú úpravu, zväčša sú je to len dlažba a lavičky. Pohľad zo strechy
Vizuál a navigáciu navrhovali vo vlastnom štúdiu v Holandsku
Vizuál a navigáciu navrhovali vo vlastnom štúdiu v Holandsku
Biopark má skutočne pekný dizajn. Víta však starými poloprázdnymi debničkami zeleniny
Biopark má skutočne pekný dizajn. Víta však starými poloprázdnymi debničkami zeleniny
Foodcourt je až na Hugo šťavy plný no-name nájomcov
Foodcourt je až na Hugo šťavy plný no-name nájomcov
Ať na takéto drobné výnimky je interiér prostý akýchkoľvek zvláštností
Ať na takéto drobné výnimky je interiér prostý akýchkoľvek zvláštností
Primátor a majiteľ shopping mallu sľubujú "oživenie centra". Zatiaľ sa prejavilo napríklad presunm H&M do priestorov Forumu. Švédi zvesili logo a bývalú predajňu oblepili, aby nepôsobila na ulici ako vytrhnutý zub. Vyššia kultúra, povedzme
Primátor a majiteľ shopping mallu sľubujú “oživenie centra”. Zatiaľ sa prejavilo napríklad presunm H&M do priestorov Forumu. Švédi zvesili logo a bývalú predajňu oblepili, aby nepôsobila na ulici ako vytrhnutý zub. Vyššia kultúra, povedzme
Takouto kampaňou Forum avizoval otvorenie
Takouto kampaňou Forum avizoval otvorenie

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s