Bory znamenajú koniec gigantických nákupných centier v Bratislave

Architektúra obrích nákupných centier v okrajových častiach miest od čias Avionu viditeľne pokročila.

Stále sú to “škatule”, ale stavitelia už vedia za málo peňazí vyčarovať pôsobivejší efekt. Napríklad vďaka svetlám.

Bory Mall, ktorý pred pár dňami otvorila finančná skupina Penta, bude zrejme prvou budovou v Bratislave, ktorú nebudete poznať podľa jednoznačnej farby. Stále sa mení.

1-G3HgAi_4xk2ZhSnvtucl0Q

Aj interiérová architektúra centra je vkusnejšia, ako sme mohli poznať z podobných centier v minulosti. Celé steny sú presvetlené od hora dole oknami, tvary zábradlí i priehľadov medzi poschodiami sú vkusne zaoblené, akoby organickú štruktúru priestorov dopĺňajú časté motívy bublín v podhľadoch.

1-uwAHAt5h3vrd4tYsQ6yGmw.jpeg

Developeri vedia, že každé dobré nákupné centrum potrebuje aj akúsi architektonickú pointu — v prípade Borov je to Tornádo, teda malá kruhová záhradka v oblasti foodcourtu, ktorá je od interiéru centra po celej šírke oddelená zakrivenou sklenenou stenou v tvare lievika, ktorá sa ťahá cez obe poschodia. Bohužiaľ, v čase oboch našich návštev bolo Tornádo zatvorené.

1-4CJ0DfjlrZmtiC7CXuzhdg.jpeg

Bory pôsobia ako výkladná skriňa toho, ako sa v roku 2014 stavia moderné nákupné centrum na okraji mesta. O tom niet pochýb. Žiadne eskalátorové eskamotérstvo ako Eurovea, nabíjačkárne telefónov, jasné zameranie na rodinu, bezdotykové toalety, pohodlné gaučové sedenie pre návštevníkov a nespočetné množstvo ďalších drobných detailov, ktoré z nich robia najmodernejšie nákupné centrum široko ďaleko.

No predsalen Bory predznamenávajú koniec nákupných centier v Bratislave. V domove shopping mallov, v USA, riešia najmä ich zatváranie a ďalšiemožnosti využitia opustených budov. Otvorenie Borov znamená, že na poslednej veľkej výpadovke v hlavnom meste pribudlo veľké nákupné centrum a tým sa kapacita mesta naplnila.

Priestor bude maximálne pre menšie nákupné centrá v rámci mesta, ktoré sú prakticky po ruke.

1-7k43c-dTJZSEk3t-HQhNng.jpeg

Čo možno zanechá na človeku okrem Tornáda a meniacej sa fasády väčší dojem, je chladnosť a prázdnota obrovského priestoru. Čistý, striktne biely dizajn interiéru vytvára silný pocit neútulnosti a neobsiahnuteľnej veľkosti.

Zvlášť, keď na širokánskych nákupných uliciach nie sú osadené drobné prvky ako lavičky, koše či kvety — všetky tieto veci architekti umiesntili do samostatných farebných “ostrovov”.

1-DFhufDjW3HV6lV6BGyd4Qg.jpeg

Centrum určite potrebuje zábeh, ktorý sa prejaví aj vo väčšom množstve drobných nájomcov v ambulantných stánkoch v uličkách. Stále tiež chýba niekoľko neobsadených či neotvorených priestorov.

1-e2CSrNLGruZJPBZ3EohrtQ.jpeg

No hlavný dôvod, prečo 54-tisíc metrov štvorcových Borov (takmer veľkosť petržalského Auparku) pôsobí neútulne a rozvláčne, je predovšetkým v absencii davov ľudí.

Asi niet pochýb, že Bory budú úspešné. Finančníci si snáď vedia zrátať riziko. Prišlo aj množstvo rozumných nájomcov s veľkými skúsenosťami, ktorí sa nenechajú obalamutiť. No skutočnosť je tá, že zatiaľ si masy cesty dnu nenašli.

Jednoducho, prejsť sa teraz Bormi je tak trochu potemkinovský zážitok.

Možno ani práve teraz nemajú dôvod. Predovšetkým, nepodarilo sa presvedčiť Inditex. Teda žiadna Zara, Bershka, Stradivarius a Pull&Bear. Nevyváži to kopec malých butikov pre deti.

Ikea je stále obrovský dôvod, aby sa motorizovaní ľudia vybrali skôr do škaredšieho Avionu, hoci im Bory budú bližšie. V Avione sú aj značky Inditexu. Kino, ktoré otvorí na jar, je možno isté plus, ale predsa.

A keď už to nevyšlo s Inditexom, pre Bory škoda, že nepresvedčil na vstup na Slovensko ani Primark. To by bol impulz, ktorý by im dal body navyše.

Inak Bory zostávajú skutočne len praktickým nákupným centrom pre obývateľov severozápadnej časti Bratislavy, ktoré nemusí v mentálnej mape iných obyvateľov mesta vôbec figurovať.

Dokým sa centrum Penty zabehne, ponúkame vám pár postrehov:

Predajne Dráčik si snáď ešte nikdy vo svojej histórii neprizvali k debate interiérového architekta. Aj najnovšia prevádzka vyzerá ako sklad a výdajňa hračiek, nie ako hravý a pestrý priestor pre deti.

1-TEMvVQbPe9-hcmq-x-XDdg.jpeg

Panta Rhei prvýkrát od otvorenia svojej prvej prevádzky s shopping-malle pred pätnástimi rokmi zásadnejšie zmenila dizajn. Zjednodušíme to. Vyzerá ako Martinus. Biele nápisy oddelení nad čiernymi poličkami boli súčasťou prvých pokusov Martinusu s kamennými prevádzkami, hojdacie siete na čítanie by sme tiež zaradili skôr ko konkurencii. Naopak, obľúbená súčasť predajní Panta Rhei — gauče v oddelení fotografických kníh, chýbajú.

Celkovo je prevádzka oveľa menšia — ale o tom už je asi súčasná situácia knižných sietí.

1-GPyo0CNHcxNYklodc_T15w.jpeg

1-njc_6vU8VNt0tblbk5cFJw.jpeg

Zmenila sa aj kaviarenská sestra Panta Rhei — Café Dias. Tiež je to najväčšia zmena dizajnu od spustenia.

 1-q7_AsPFCpN6ofom-9S5AXg.jpeg

Zabudnite na ledabolé prezeranie kníh. Keď chcete teraz v Panta Rhei sedieť na gauči a len tak si čítať, v podstate už budete sedieť v Café Dias a obsluha sa vás bude pýtať, čo si dáte.

1-BiDvxgmedtUP6P3Z0ZLvKA.jpeg

V Panta Rhei bolo asi najviac vidieť, že prípravy prevázdky boli rýchle a na definitívne dokončenie ešte treba čas. Takto vyzerala vstupná brána (v Boroch mimochodom takmer jednotne a prehľadne čierna) do kníhkupectva necelý týždeň po otvorení.

1-_gM9p1SGueoF-h5fPf-MSw.jpeg

V zadnej časti v pomere k centru asi najmenšieho Panta Rhei, aké poznáme, sa tiesnilo Panta Rhei Creative. Bývalé Da Vinci, ktoré sa teraz scvrklo na pár regálov.

Prekvapil nás starý známy: česko-izraelská sieť Kenvelo, v posledných rokoch na ústupe. Značka, ktorá neustála príchod medzinárodných fast-fashion reťazcov ako H&M, Zara či Terranova a mnoho ďalších v podstate len zatvárala.

V Boroch sa objavuje opäť, no už bez dôvery v značku, ktorou roky obliekala mladých v Česku a na Slovensku. Drobné logo Kenvelo sme našli už len na otváracích hodinách. Inak na dverách a vo vnútri predajne svieti “KVL”.

1-TlPFdWsEvcCX_OtpUGHhWg.jpeg

1-yxZBFZjwFQ6Wg4Qvb-N3BA.jpeg

Vtipné, že jedna z predajní, ktorá nestihla otvorenie Borov, je Dr. Max. Sieť lekární, ktorá patrí skupine Penta tak isto, ako nové nákupné centrum.

1-4gjU2yvvH8vS6UToJRF6_Q.jpeg
Nová kaviareň Yogi’s sa objavila s veľmi pekným dizajnom. Hoci, možno trochu zamrzí, že takmer identický prvok v dizajne interiéru — drevený “strom”, má aj Panta Rhei — dokonca aj s motívom falošného zeleného “trávnika” okolo stromu.
1-Ml1DPhyJ2mFcA0DTZAWkRA.jpeg

A takto vyzerá nový dizajn babičky Slovenskej pošty.

1-QS7BrUuq709cSPbYuBudvw.jpeg

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s