Premiéra mrazeného jogurtu v Bratislave: Frogy začína zbytočne vo veľkom [recenzia]

Mrazený jogurt sa objavuje na ceste z Ameriky cez Európu s oneskorením objavuje ako alternatíva zmrzliny aj v Bratislave.

Mrazený jogurt marketéri podávajú ako zdravšiu alternatívu zmrzliny a nie je to klamstvo. Namiesto smotany sa v ňom používa menej tučné mlieko a samozrejme, obsahuje aj jogurtovú kultúru. Ak si však objednáte sladký toping z čokoládového müsli s hrozienkami, kalorická hodnota sa môže zmrzline vyrovnať, ba ju aj predčiť. No nutrične by to mala byť stále zdravšia potravina.

Frogy na Obchodnej ulici v Bratislave. Zvláštne pôsobí tma na prízemí. A čo je ešte väčšia chyba: na tomto mieste má v Bratislave premiéru mrazený jogurt. Prečo nesvieti veľký nápis: “Mrazený jogurt prvýkrát v Bratislave! Ochutnajte, druhá porcia zadarmo!” To krvavočervené “Otvorené” príliš na návštevu neláka

Biznis model pri predaji je trochu členitejší, ako ten, ktorý sa ustálil pri predaji zmrzliny. Jej sezónny letný predaj zväčša u nás obslúži jediný model – predaj kopčekov cez okienko. Pri mrazených jogurtoch býva ďalšou príplatkovou položkou aj toping, ktorý definuje chuť neutrálneho jogurtového základu. Objavujú sa aj ochutené jogurtové základy a tak sa kombinujú oba prístupy. Keďže je to nový produkt s malou konkurenciou, pri ktorom bude prvotná motivácia nákupu túžba vyskúšať si novinku, ceny sú položené vyššie. Ako vždy, keď sa uvádza na trh niečo nové.

Ako sa robí z mrazeného jogurtu prémiový produkt

  • oveľa väčší dôraz na budovanie značky a porovnaní so zmrzlinárňami
  • dizajnový interiér prevádzok
  • zdôrazňovanie kvalitatívnych vlastností ako dezertu: jogurtová kultúra, prípadne bio kvalita
  • väčšia chuťová variabilita vďaka topingom, ovocným šalátom a posýpkam

Viedenský Kurt na Panskej čaká na otvorenie

V Bratislave sa chystá otvoriť viedenský koncept Kurt, z ktorého zatiaľ vidno len pozitívne náznaky – výborná práca s dizajnom, produktom a výborná komunikácia na Facebooku. No to všetko je len marketing. Čudujeme sa, že na začiatku mája je chystaná prevádzka na Panskej ulici mŕtva. Sezóna trvá len niekoľko mesiacov. (Inak, Panská by mohla byť celkom “mňam” ulica – okrem Kurtu je tu sieť čokoládovní BonBon a Shtoor)

Mrazený jogurt Frogy na Obchodnej ulici v Bratislave

Druhým predstaviteľom fenoménu je Frogy na Obchodnej ulici. Prevádzka je na prvý pohľad veľká. Uživila by aj kaviareň, bistro alebo predajňu s oblečením.

Tu však všetko stojí na jednom jedinom prístroji a v podstate aj jedinom produkte. Stroj na výrobu a podávanie jogurtu trčí zo steny za pultom a je tu doslova vládcom. OK, v ponuke sú aj nejaké fľaškové nápoje, no na tých to tam stáť nikdy nebude. Ak sa stroj pokazí, celú prevádzku môžete už iba zatvoriť.

Z toho pohľadu sa javí investícia do nejakej dvadsiatky miest na sedenie úplne zbytočná, veď väčšina zákazníkov ide s dezertom do ulíc. Ak sa veľký priestor pritrafil skôr, ako boli zrelé plány, čo s ním robiť, snáď majiteľom napadne rozumné rozšírenie sortimentu. Pretože už teraz je načim učiť návštevníkov dôvody, prečo sa sem oplatí ísť, aj keď bude škaredé počasie alebo zima. Inak celý experiment skončí veľmi skoro po poklese teplôt pod 15 stupňov.

Porcia mrazeného jogurtu Frogy podľa ich marketingových materiálov. 

Aj v otázke personálu je Frogy trochu naddimenzovaný. Dvaja zamestnanci za pultom zrejme spĺňajú predstavu majiteľa o tom, ako by to mohlo vyzerať, keď sa podnik rozbehne. No na začiatok je oveľa sympatickejšie, keď si majiteľ vyhrnie rukávy, predáva sám, komunikuje so zákazníkmi a zisťuje, čo je dobré a čo treba vylepšiť. A nie je to len o sympatiách, ale aj o ekonomike. Tak ako priveľký priestor, aj personál môže zbytočne kaziť finančnú rovnováhu prevádzky v prvých mesiacoch.

Malá porcia mrazeného jogurtu s topingom od Frogy. Platili sme asi 2,40 eur, ale bohužiaľ sme si to presne nezapísali. Preto k Frogy smerujeme ďalšiu výhradu: čo bráni tomu, aby bol cenník na webe?

To hlavné – menuboard s ponukou  – je koncentrované na malom mieste v rohu steny a postavené na texte. Preto je ťažké zorientovať sa rýchlo v  systéme. Majiteľ má k dispozícii celú šírku priestoru nad pultom, aby vysvetlil, čo vlastne ponúka a aké sú pravidlá hry. Čo je ešte dôležitejšie, pekne to celé zákazníkom ukázať na obrázkoch – aby sa vzbudili chuťové poháriky a nikto nemusel nič čítať. Veď nafotiť toho dali dosť.

Ak musí zákazník v momente, keď si má objednávať, lúštiť romány na stene, je to preňho stresujúca situácia. A zlé je, ak obsluha bez slova čaká a nepokúša sa ponukou sprevádzať. A úplne najhoršie, ak spomínaný majiteľa spoza stola koriguje, čo obsluha povie. To sa taká servírka môže cítiť pred zákazníkom ako z pomocnej školy.

Podľa vašich skúseností je obsluha milá a to znamená jediné: nekonzistencia úrovne, teda žiadny tréning a všetko stojí na tom, ako sa personál vyspí, alebo je osobnostne nastavený. Máte aj iné skúsenosti s pravidlami naceňovania topingov, čo je tiež negatívum.

Interiér prevádzky Frogy na Obchodnej ulici v Bratislave. Nechápeme jednu vec: prečo sú v centre celej prevádzky odpadokvé koše? Alebo to slúži niečomu inému?

A na záver to hlavné – aký je mrazený jogurt od Frogy? Síce na obrázkoch na webe je ho viac, ale musíme konštatovať, že je dobrý. Pretože keď si kúpite spomínaný stroj a nie ste úplne nešikovný začiatočník, mrazený jogurt v tejto kvalite vám ten stroj skrátka vyrobí. Preto by sa vo firme mali už teraz veľmi snažiť, aby našli či vytvorili výraznú osobitosť, ktorá ich značku odlíšiť. Ak si niekto iný kúpi ten istý alebo podobný stroj a dá o niečo nižšiu cenu, majitelia budú musieť svoj podnik ratovať. Zvlášť, ak ten druhý bude fungovať efektívnejšie.

Frogy prevádzkuje firma Millenium Food, traja majitelia z Bratislavy podľa letmého pohľadu zrejme nemajú skúsenosť s týmto typom podnikania. Skôr ako menuboardom a zjednodušovaniu ponuky sa venovala webovej stránke (frogyogurt.sk – mimochodom, nie je horšie miesto na slovné hračky, ako internetová doména!). A tu je Facebook Page, “lajknite” pre novinky.

P. S. V Banskej Bystrici, v nákupnom centre Európa, funguje už druhú sezónu Jogo čerstvý mrazený jogurt. Nenavštívili sme, ale cez web sa zdá, že majú vo veciach jasnejšie.

P. S. 2: Frogy funguje pár dní, je ešte len v “zácviku”. Majitelia urobili obrovský kus práce a prosíme, nech toto berú len ako pár priateľských poznámok, zväčša marketingového charakteru.

Máte nejaké skúsenosti s Frogy alebo Jogo? Budeme radi, keď sa s nami podelíte v diskusii.

6 comments

  1. Ajajáj, Facebook Page je založená ako Community Page. Odporúčam majiteľom založiť ju nanovo ako Business, kým má 35 fanúšikov, lebo o ňu môžu časom prísť…

    Like

  2. Dva krat sme sa tam s priatekou zastavili a produkt hodnotime obaja ako velmi dobry. Jedine co chyba je zazitok – predajna je prilis nudna a strerilna, tak ako aj pouzite farby na vizualoch a osobne sa necitim v predajni prijemne. Chcelo by to vsadit na prijemnejsi styl a hravost. Osobne sa tesim na Kurt ktory to asi poskytne na vyssej urovni.

    Like

  3. Vyskusala som klasicky jogurt s ovocim. Bol vyborny, ovocie cerstve a jasne, ze sa s tymi umelohomotnymi z obchodov nedal porovnat. prekazalo mi ale, ze ak si chcete jogurt vziat so sebou do kancelarie, nemali v ponuke ziadne vhodne pohare s vieckami.pobehovanie s dvomi jogurtmi nakoniec moze byt dost adrenalinovy zazitok. a ozaj, donaska bude, ci aj to je prilis velky risk?

    Like

  4. Frogy nie je jedina firma ponukajuca mrazeny jogurt v Bratislave. Skuste si urobit prieskum. A hlavne neboli ani prvi. Skuste sa trochu rozhliadnut. Jogo, ktore ste spominali je aj v Bratislave a to takmer tri stvrte roka v AVION shopping parku. A nie je mrazeny jogurt ako mrazeny jogurt. Treba skusit. A aj vam ho zabalia ak chcete :)

    Like

  5. Som spoluautorom JOGA a sme prvý mrazený jogurt na Slovensku. Dovolím si tvrdit, ze zatial jediní s vlastnou receptúrou s výnimočnou chuťou pri zachovaní vlastností jogurtu a s požiadavkou vylúčenia pridaných látok (farbivá, konzervanty, emulgátory a pod.) ponukou frenčízy a vlastným slovenským konceptom. Verzia Froga je zaujímavá avšak do velkej miery sa podobá americkému Pinkberry resp. Snogu v Londýne. Slovenský zákazník je iný. JOGO ide cestou slovenského produktu. Este som Frogo nechutnala ale chystám sa. V BA Avion je nasa pobocka JOGA. Slov. zakaznik si dlhsie zvyká na nový produkt avsak my sme trpezliví, stavili sme na kvalitu a chuť a uvítame aj rady od zákazníkov. Dobrú chut v JOGO (zatial v BA a BB).

    Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s