Ak sa obchodník nespojí s technológiami, padne. Analýza retailu blízkej budúcnosti

Ako bude vyzerať obchod budúcnosti? Možno takto: Andrea (28) potrebuje oblečenie na zimnú dovolenku pri mori. Ešte nedávno by túto potrebu išla vyriešiť do obchodného centra. Teraz sa však usadí v obývačke a cez webkameru porozpráva o svojej dovolenke svojej osobnej poradkyni v Danielle, obchode, kde si viackrát kupovala oblečenie posledné mesiace.

Poradkyňa navrhne Andrei štyri outfity, ktoré hneď ukáže na jej osobnom avatare. Niektoré odmietne hneď, zdajú sa jej pridrahé. Do desiatich minút nájde lacnejšie v e-shopoch konkurentov a hneď si ich aj kúpi. Od poradkyne v Danielle si zarezervuje dva kusy a nasadá do auta, aby si ich v neďalekom obchodnom dome vyzdvihla.

V obchode ju už osobne víta asistentka, v kabínke sú pripravené vybrané kusy oblečenia a niektoré ďalšie návrhy. Na displayi svieti jej krstné meno. Nechýba dizajnové prostredie luxusnej obývačky a kamera, ktorá ju sníma zo všetkých strán. Páčia sa jej topánky, ktoré jej asistenka navrhla – Andrea okamžite skenuje kód cez mobil a zisťuje, že u konkurencie nájde ten istý kúsok aj o 30 % lacnejšie. Asistentka dorovnáva cenu bez zaváhania.

Jeden z outfitov navrhovaných na dovolenku sa Andrei zdá príliš odvážny (a navyše drahý). Posiela video svojim trom kamarátkam, ktoré zdieľajú jej vkus. Odpoveď prichádza rýchlo – trikrát palec dole. Pri platbe ešte prehľadáva internet pre zľavové kupóny. Zisťuje, že ušetrí ďalšie peniaze a zaplatí svojim mobilom.

Použili sme slovo budúcnosť? Upresníme. Veľmi blízka budúcnosť. Podľa časopisu Harvard Bussiness Review nasledujúcich päť rokov prežijú tí obchodníci, ktorí prestanú deliť kamenné a webové obchody a ktorí zoberú technológie za opraty. HBR to volá “omnichannel”. Webový obchod bude povinnosťou pre každého a kamenný obchod sa stane miestom pre zážitok a kontakt s tovarom. Analýza hovorí o radikálnej cenovej transparentnosti, ktorej sa vyhnú len firmy, ktoré predávajú unikátny tovar  (za knihu či televízor teda zaplatíte vždy najnižšiu sumu, už ťažšie sa porovná oblečenie.)

Aby prežili, v budúcnosti budú musieť obchodníci zákazníkovi ponúknuť tzv. “Next Best Offer”, teda zákazníkovi na mieru šitú ponuku, ktorú obchodník zostaví z:

  • demografický profil zákazníka a jeho nákupnej histórie
  • prispôsobenie možnostiam miesta nákupu (web alebo predajňa)
  • typ hľadaného produktu (štýl a využitie topánok)
  • ciele obchodníka (zvýšenie lojality, priamy predaj)

Decembrový Harvard Bussiness Review ponúka tridsať strán v dvoch analýzach a jednom rozhovore.

Určite sa oplatí prečíťať.
P.S.: Novo registrovaní návštevníci HBR.org si môžu prezrieť tri články zadarmo. Ak nie ste registrovaní, toto môže byť vaša bezplatná januárová trojica. Inak stojí jeden článok 6,95 dolára.
Reklamy

2 myšlienky na “Ak sa obchodník nespojí s technológiami, padne. Analýza retailu blízkej budúcnosti

  1. To je vsetko pekne, ale tlak na marze uz teraz likviduje obchody a s tym pristupom “ved dorovname cenu, najdeme najlacnejsie…” toto neni realizovatelne – lebo naklady. viete kolko stoja tie skvele osobne asistentky na kamere, tie skvele dizajnove obchody, vsetko na sklade atd atd?

    Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s