Pekáreň Lipót nenápadne zaplavuje západné Slovensko

Konečne už aj na Slovensko začína prenikať kultúra mestských pekárničiek. Kým nemecké značky ako Anker a Naglreiter to skúšajú výlučne v Bratislave, omnoho výraznejšiu expanziu po západnom Slovensku rozpútala nenápadná maďarská sieť pekární Lipót.

Usádza sa najmä v malých predajničkách v centrách miest, čo môže byť jeden z účinných liekov proti ich postupnému vyľudňovaniu a zároveň aj možnosť zaplniť pomerne veľkú dieru na trhu, ktorú dlhodobo nikto nevyužil. Pomáha jej k tomu aj slogan brnkajúci na nostalgickú strunu “Pekáreň Lipót … ako voľakedy”.

Informácie o reťazci sa zháňajú ťažko, jeho vedenie s médiami nekomunikuje a slovenský web má dlhodobo neaktualizovaný. S pomocou maďarskej verzie internetovej stránky a ďalších zdrojov sa nám podarilo dať dokopy aspoň jeho krátku genézu.

Lipóti Pékség založil v roku 1992 podnikateľ Péter József Tóth, ktorý je dodnes jej vlastníkom a riaditeľom. Spočiatku zásobovala chlebom a pekárenskými výrobkami 15 až 20 malých obchodov, hlavne v okolí domovskej obce Lipót. S neustálym zvyšovaním kapacity a počtu pracujúcich sa pekáreň dostala na križovatku svojej existencie v roku 2004.

“Rozšírenie hypermarketov viac a viac znemožňovalo zásobovať malé obchody, a zdalo sa, že nie je môžné dlhodobo prežiť ani ako dodavateľ „multinacionálnym” obchodom. Vtedy sa majiteľ rozhodol vytvoriť vlastnú vzorkovú sieť predajní,” píše sa na webe reťazca.

Exteriér pekárne Lipót v Nových Zámkoch
Exteriér pekárne Lipót v Nových Zámkoch

 

Prvé tri predajne vznikli v Győri, nasledoval Mosonmagyaróvár a v roku 2007 už mala Lipóti Pékség v regióne 25 pobočiek. V roku 2008 firma prevzala pekárenskú spoločnosť Tatabánya a vďaka významnému rozšíreniu kapacít expandovala do lokalít Tatabánya, Székesfehérvár, Százhalombatta, Érd, Esztergom a už aj do hlavného mesta Budapešť.

Koncom roka 2008 fungovalo už 60 predajní pod značkou Lipóti Pékség, v tom čase sa Tóth rozhodol pre expanziu aj na Slovensko. Prvou lastovičkou bolo otvorenie dvoch vzorkových predajní v Dunajskej Strede (na Hlavnej ulici a pešej zóne), nasledovali ďalšie v Komárne a Zlatých Moravciach.

V roku 2010 sa pekáreň Lipót prvýkrát objavila v Bratislave a reťazec tiež otvoril svoju stú prevádzku v maďarskom Szombathely. Súčasťou expanzie boli aj akvizície ďalších lokálnych pekární a nadviazanie spolupráce s franchisingovými partnermi. V tomto roku mala prevádzkujúca firma Proteus-Gold Kft v Maďarsku už 105 predajní, z ktorých viac ako 50 bolo v Budapešti.

Nevieme celkom presne odhadnúť počet slovenských predajní reťazca, na svojom webe sa ešte priznáva k prítomnosti vo Veľkom Mederi a z vlastného pozorovania vieme aj o existujúcich či chystaných pobočkách v Piešťanoch, Trnave, Nitre či Trenčíne. Ich počet v oboch teritóriách stúpa z mesiaca na mesiac.

Pekárne, ktoré sa na Slovensku pokúšajú rozbehnúť:

Firma spolu so svojimi obchodnými a franchisingovými partnermi zamestnáva okolo 750 ľudí a v roku 2010 podľa odhadov dosiahla obrat 3 miliardy forintov (takmer 10 miliónov eur). Péter József Tóth je okrem vlastníctva siete Lipóti Pékség tiež starostom obce Lipót, kde prevádzkuje aj štvorhviezdičkový hotel a kúpele. Poznávacím znamením pekárne je trojkilový domáci sedliacky chlieb, predajne ponúkajú okolo 80 sladkých a slaných pekárenských výrobkov a kombinované sú aj s kaviarňou.

Svoje slovenské operácie reťazec prevádzkuje cez dcérsku spoločnosť Pekáreň Lipót, s.r.o. so sídlom v Zlatých Klasoch, ktorej konateľom je Zoltán Györödi. On, ani materská spoločnosť v Maďarsku na našu niekoľkonásobnú snahu o zodpovedanie otázok zaslaných v slovenčine i maďarčine nereagovali. Môžete si prečítať aspoň tie, žiaľ, bez odpovedí.

  1. Odkedy pôsobí pekáreň Lipót aj na slovenskom trhu? Čo bolo motiváciou k expanzii práve na Slovensko?
  2. Aké ambície má pekáreň Lipót na slovenskom trhu? Chcete mať predajne len na peších zónach v centrách miest, alebo napríklad aj v nákupných strediskách?
  3. Ako hodnotíte svoje doterajšie podnikanie na slovenskom trhu?
  4. Ako chcete svojou ponukou konkurovať supermarketom a hypermarketom?
  5. Prečo podľa Vás na Slovensku neexistuje “pekárničková kultúra”? Preco si myslíte, že túto situáciu dokážete prelomiť?
  6. Kde a koľko máte v súčasnosti fungujúcich prevádzok a v ktorých lokalitách plánujete otvárat nové?
  7. Aký je nateraz konečný počet plánovaných predajní? Chcete všetky prevádzkovať vo vlastnej réžii?

10 comments

    • Nech sa páči :)

      Jó napot kivánok Györödi úr,

      Syeretnénk a blogungban amelynek
      tárgya az úzleti lánczok Retazce.sk informálni a lipóti Pékség láncolata
      fejlodésérol és terveirol. Ezennel szeretném ont megkérni válaszolni
      néhány kérdésre:

      1. Mikor jelent meg a Lipóti pékség a szlovák piacon? Mi volt a motiváció hogy a szlovák piacon expandáljon?

      2.
      Milyen ambíciói vannak a Lipóti pékségnek a szlovák piacon? Szeretnék
      hogy a pékségek múkoggyenek a gyalogos zónákban vagy a vásárló
      centrumokban is?

       
      3. Hogy értekelik onok a Lipóti pékdég eddigi válalkozásait a szlovák piaczon?

      4. Hogy képzeli a Lipóti pékség a saját konkurencia képességét elentétben a szupermarketokkal és hypermarketokkal?

      5.
      Onok szerint miért nem létezik Szlovákiában a kispékségek kultúrája?
      Miért gondolja a Lipóti pékség hogy ezt a szituációt megszákítja?

      6. Hol és mennyi uzememuk mukodik Szlovákiában és mileyen lokációkban terveznek új pékségeket megnyitni?

      7. Menyi a jelenleg tervezett pékségeknek a száma? Szeretné onok a saját rézsióban megnyitni ezeket a pékségeket?

      Elore hálasan koszonom a kérdések szives megválaszólását. Kivánok kellemes napot.

      Udvozlettel

      Like

  1. Maďari vás majú na saláme… Ich arogancia, voči Slovákom, nepozná hraní. A to píšem, ako nie dajaký hejslovák, ale na základe osobných skúseností…

    Like

  2. Tak aby ste vedeli tyto madarsky klauni nech sa roztahuju len doma su obyčajny zdierači a chamtivci a tak ako rychlo pootvarali prevadzky po slovensku tak ich aj rychlo zatvorili ( malacky, bratislava- petržalka; nove mesto, senec, galanta, dunajska streda, komarno, nitra …) okrádali vlastnych zamestnancov, nevyplacali im mzdy, neodvadzali poplatky do socialne poistovne a dostali sa do konkurzu!!!!! Tam nech okradaju madarov a slovensku nech daju pokoj!!!!!!!

    Like

  3. trh je pre každého a neviem načo do toho pliesť pôvod.. pizzeriami je zaplavená už aj tá najväčšia diera a to nikomu oči nekole

    ja osobne biely maďarský chlieb nemusím, tak tam nechodím
    nikto nepečie lepší chlieb ako naše pekárne (tie poctivé, nie koncernové)

    Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s