Málo slovenských potravín v obchodoch: Čo chcú podľa nás potravinári povedať

V konečnom dôsledku ovládne predaj potravín v každej európskej krajine niekoľko skupín. Momentálne to vyzerá na Rewe, Tesco, Schwarz, Ahold, Carrefour a Edeka. Určite to nie je konečný stav, určite budeme vidieť nejaké spájania. K tomu bude mať každá krajina jedného-dvoch lokálnych hráčov.

Medzinárodné skupiny budú v segmente čerstvých potravín voliť zväčša lokálnych dodávateľov – na pulty sa dostane ten, kto dodá dobrý pomer kvality a ceny. Na trvanlivé potraviny a non-food sortiment sa budú robiť celoeurópske tendre – opäť, ktokoľvek z akejkoľvek krajiny bude vedieť splniť podmienky kvality a ceny, bude dodávať. Avšak už pre celú Európu.

Pomer lokálnych a dodávaných potravín v tej-ktorej krajine bude teda významne ovplyvňovať schopnosť tamojších výrobcov presadiť svoje produkty v celoeurópskej konkurencii.

Potravinárska komora Slovenska urobila prieskum (celá tlačová správa, aj s vyjadreniami reťazcov v Pravde), podľa ktorého reťazce na Slovensku predávajú príliš málo tuzemských potravín. Ako víťaz, prirodzene, skončil systém COOP Jednota, pretože je lokálny a medzinárodné tendre na potraviny nerobí. Najhoršie, prirodzene, Lidl, ktorý stojí len na nich a má obmedzený sortiment.

Potravinárska komora nie je len o urazených slovenských výrobcoch, sú tam aj spoločnosti Danone, Dr. Oetker, Kraft Foods, Nestlé či Unilever. Zástupcovia najväčších globálnych výrobcov potravín. Im vôbec nejde o to, aký podiel majú na Slovensku slovenské potraviny. Budú tu tak či onak, cez závody, ktoré majú v iných krajinách. Signál, ktorý vydávajú, možno čítať dvoma spôsobmi:

  • zákazníci, preferujte slovenské výrobky. Inak u vás zatvoríme výrobné závody a budete nahratí. Všetko k vám budeme dovážať z našich zahraničných závodov, bude to drahšie, peniaze sa budú odlievať inde
  • vláda, zjednoduš naše podmienky na podnikanie, aby sme mohli obstáť v celoeurópskej konkurencii

A to sú rozumné odkazy.

http://d1.scribdassets.com/ScribdViewer.swf?document_id=57350801&access_key=key-2gdm9nmeqpumlforcyr7&page=1&viewMode=list

One comment

  1. Metodológia, tkorú PKS zvolila je chybná. Pretože počítali len 16 tovarových položiek a počítali počet jednotlivých kusov podľa pôvodu na celej kategórii – čiže zalistovanie. (Všimli ste si, že tam nie je zastúpená mimoriadne dôležitá položka – chlieb? ako je to možné???!!!??? Asi Penam nie je členom PKS :-))

    A tak sa môže stať nasledovné. Reťazec predáva štyri druhy mlieka – dve zo Slovenska a dve z Poľska. Pomer je tak 50:50. PKS môže burcovať, aké je to hrozné. Ale skutočnosť môže byť taká, že toho poľského mlieka si zákazníci kúpia len 30% z celkového predaného objemu a zvyšok je slovenský. Potom je pomer zrazu 70:30 a tu by už PKS nehralo do kariet. Pretože ak chcú niečo tvrdiť o podpore slovenskej ekonomiky, musia brať do úvahy objemy predajov slovenského tovaru a nie zalistované položky.

    Metodológia, ktorú zvolili je teda úplne chybná.

    Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s