Pomalá smrť: Prečo je slovenské KFC také slabé

Príchod KFC na slovenský trh vyzeral nádejne. Konečne ďalšia silná medzinárodná značka, ktorá mohla byť dôstojným konkurentom pre dominantný McDonald’s. Minimálne v Bratislave. Navyše s potenciálne atraktívnym produktom, ktorý je, na rozdiel od konkurencie, zo skutočného kuracieho mäsa. Realita však mala ďaleko aj od tých najskromnejších očakávaní.

Slovenské KFC prišlo so skromnou uvádzacou ponukou. Rozšíriť sa mala po primeranej expanzii, ku ktorej akosi nedošlo. Atmosféra najmä v “kamenných prevádzkach” mimo obchodných centier je zväčša mŕtva a bezútešná – personál rezignovaný a zákazníkov minimum. Reťazec sa takmer úplne vykašľal na marketing, obmedzil sa na sporadické mediálne partnerstvá s kinofilmami či súťaže na oficiálnej stránke na Facebooku. Tie sú mimochodom zakázané. Viac sa zviditeľniť chcel opäť až po väčšej expanzii. KFC na Slovensku iba prežíva, nerozvíja sa a jeho občasné snahy o aktivitu pôsobia iba ako zúfalé predsmrtné kŕče bez akéhokoľvek efektu.

Posledným prípadom je zavedenie raňajkového menu do prevádzky na Námestí SNP v Bratislave. Zákazníci sa o ňom mohli dozvedieť iba na Facebooku a z nálepky na okne samotnej reštaurácie. Nehovoriac o tom, že raňajková ponuka je témou sama o sebe. Čakali by ste v KFC iba francúzske croissanty? My nie.

Novinka v ponuke je na rozdiel od McDonald’s skôr zázrakom než pravidlom. Keď už sa aj vyskytne, odprezentovaná je tak, že o tom skoro nikto nevie. A s čoraz horšou grafickou úpravou na promo materiáloch. Okrem dvojice muffinov a chemického tiramisu chýbajú atraktívnejšie dezerty. V lete reťazec miesto vlastnej zmrzliny víťazoslávne prišiel s ponukou nanukov podradnej kvality. Nielen tie vyzerali lacno, ale aj samotný pútač.

Kto pozná ponuku a kvalitu KFC napríklad v Česku, musí horko zaplakať. Omnoho kvalitnejšie pripravený a chutnejší produkt za nižšiu cenu, širšia a marketingovo atraktívne podávaná ponuka, možnosť dočapovať si nápoj, k dispozícii sú vlhčené utierky na ruky a servítkov koľko je treba. Tu dostanete neraz jeden k porcii mastných kuracích kúskov. A najmä atmosféra života a množstvo ľudí. V Česku sa KFC neštíti zarábať ani počas víkendových večerov a nocí. Tu zatvára najneskôr o 22:00 a basta. Však McDonald’s hladnú mládež isto rád prichýli.

Hlavný rozdiel? Prevádzkovateľ. Kým v Česku má KFC pod palcom poľský AmRest, na Slovensku firma Queensway Restaurants Slovakia. Od septembra 2006 sa jej podarilo otvoriť iba sedem pobočiek, z ktorých jedna – v Bratislave na Obchodnej ulici – už neexistuje. Ostali tri v Bratislave a po jednej v Trnave, Nitre a Banskej Bystrici. Queensway pôvodne plánoval už do konca roka 2008 sprevádzkovať približne desať reštaurácií KFC, v hľadáčiku mal napríklad aj Žilinu či Košice. Pri vstupe na trh prebral aj päť reštaurácií Pizza Hut, z ktorých dnes prežívajú ešte tri – V Bratislave, Trnave a Košiciach. Ich osud je tiež samostatnou kapitolou.

Okrem Slovenska je Queensway aktívny aj v susednom Rakúsku. Ponuku v KFC má takmer rovnakú – bohatšia je o BoxMaster, jeden šalát a ryžu ako prílohu. So značkou vstúpil na tamojší trh v roku 2005 s cieľom otvoriť v krajine po najbližšie roky 45 reštaurácií. Dnes ich prevádzkuje štyri, pričom všetky sú vo Viedni. Jediný pokus s expanziou mimo hlavného mesta nevyšiel a pobočka v Grazi bola po roku a pol 1. októbra 2009 zrušená. Oficiálnym zdôvodnením bol zvyšujúci sa počet reštaurácií rýchleho občerstvenia, pekární a stánkov na Jakominiplatz a pokles návštevnosti zákazníkov. V okolí bol totiž aj McDonald’s a od apríla 2009 napríklad aj Subway.

Stratégiu otvárať pobočky v blízkosti McDonald’s zvolil Queensway aj v Bratislave, najprv na Obchodnej a následne na Námestí SNP. Prilákať zákazníkov do KFC to nepomohlo. O to smutnejší je teraz pohľad na preplnený McDonald’s a poloprázdne KFC. V prípade Obchodnej už dokonca neexistujúce. “Naša spoločnosť sa rozhodla zo strategického hľadiska zavrieť prevádzku na Obchodnej 54 v Bratislave, keďže dvojpodlažná reštaurácia nevyhovuje našej koncepcii. Chceme poskytnúť naším zákazníkom čo najlepší komfort a prístup k nám,” znelo pomerne úsmevné stanovisko Queenswayu. Keďže dvojpodlažná reštaurácia nevyhovuje koncepcii, sme zvedaví, kedy skončí aj podobná viedenská na Mariahilferstrasse.

Po zatvorení Obchodnej sa Queensway ešte tváril sebavedomo a o odchode z trhu nechcel ani počuť. “V žiadnom prípade. KFC má veľký potenciál a veríme naším produktom, ktoré si na našom trhu už našli svojich zákazníkov,” povedala pre Mediálne.sk marketngová manažérka Lucia Vašková. Hovorila dokonca o expanzívnych plánoch. “Momentálne sme v štádiu rokovania s viacerými prenajímateľmi v Bratislave a v ďalších väčších mestách po celom Slovensku. Konkrétne miesta budeme môcť zverejniť až po podpise zmluvy,” tvrdila s tým, že firma sa chce sústreďovať hlavne na rozvoj KFC Drive Thru. Pri pohľade na súčasný stav siete sa týmto slovám dá veriť len ťažko. Jedinou lastovičkou je otvorenie reštaurácie vo viedenskom nákupnom centre Lugner City v júli 2010.


Chcete mať fast-foodové novinky priamo na vašom Facebooku? Stačí stlačiť “Páči sa mi to!”


Queensway sa venoval svojmu lokálnemu podnikaniu z bratislavského administratívneho sídla. Všetko v súčasnosti nasvedčuje jeho presunu do Viedne, kontakt na marketingovú manažérku z webu zmizol a kontaktná osoba pre súťaže a objednávky kupónov už má pri mailovej adrese rakúsku koncovku. Firma navyše od stanoviska citovaného v predošlom odstavci úplne prestala komunikovať.

Queensway patrí pod materskú spoločnosť Queensway Group Limited so sídlom v Londýne. Vznikla už v roku 1973, franchisingu sa venuje pôvodne v oblasti hoteliérstva, zaoberá sa tiež realitným developingom. Do oblasti gastronómie vstúpila v roku 2004, kedy uzavrela zmluvu s firmou Yum! Restaurants International a stala sa výhradným držiteľom franchisingovej licencie na prevádzkovanie reštaurácií KFC a Pizza Hut na Slovensku a v Rakúsku. Ďalšia dcérska firma Queensway Hospitality v roku 2009 kúpila dvanásť reštaurácií KFC vo vnútrozemí a na severozápade Anglicka.

Vo firmách je trošku zmätok, náš obchodný register hovorí, že Queensway Restaurants Slovakia vlastnia amsterdamská firma Queensway Restaurants B.V. a Queensway Holdings Ltd. so sídlom v daňovom raji na britskom ostrovčeku Jersey. V minulosti boli zaangažované aj do projektu hotela Holiday Inn v Trnave, z ktorého neskôr vycúvali. Konateľmi sú Angličania s exoticky znejúcimi menami Imshan Jamal a Naushad Nurdin Jivraj, české mená sa z firmy vytratili.

Nech je ako chce, ak Queensway výrazne neprehodnotí štýl svojho lokálneho podnikania, nedávame mu veľmi dlhú životnosť. Odchodu takej značky ako KFC by bola určite veľká škoda, nie však v defektnej podobe v akej ju Slováci poznajú dnes.

9 comments

  1. …..velmi dobrý a hlavne pravdivý článok (bohužial teda) …. nazval by som to … ako z dobrého konceptu spraviť úplnú katastrofu ….KFC by Queensway

    Like

  2. osobne ulietam na hot wings a nevynecham prilezitost kdekolvek na cestach ukojit chutove pohare double porciou, avsak hot wings na SK? to snad nemyslite vazne, chlapci…,

    Like

  3. Nerozumiem, ako je mozne, ze akcionarom firmy vlastniacej KFC – koncept, ktory niekto vymyslel a budoval po mnoho rokov, nevadi, ze niekde v Europe, konkretne na Slovensku existuje firma s arabskym povodom, ktora brutalnym sposobom przni a devastuje tuto znacku, a v podstate ani neponuka to, co ma, ale len extra velku poduroven. To, co sa v tych bielych, smradlavych bufetoch s dementnym personalom ponuka, bohuzial nie je KFC……..

    Like

  4. Celé je to len o tom, ze KFC nevyuziva potencial trhu.
    Neviem ci KFC vyuziva sluzby Mystery Shoppingu, alebo nie. No ak ano, tak ocividne neodzrkadluje ziaden stav a nepodnikaju ziadne napravne kroky.
    KFC by stacilo, ak by zamestnanci boli mili, priestory ciste a jedlo kvalitne.
    To ze dostanete kurca, ktore je ocividne cca hodinove, alebo vam povedia ze na hot wings (podla mna klucovy produkt) budete musiet cakat cca 15 minut, je dost zle.
    Uroven zamestnancov slaba. Poniektori nielen ze nemaju v kuchyni ciapku, no rozpustene dlhe vlasy su fakt chutne a lakave. Detto usoplenec za kasou, co si rukou utrie nos, naberie vam jedlo… este ze nepopraje dobru chut.
    To su momenty kedy sa otacam a KFC prichadza o peniaze. A verim ze nie som jediny.
    Co sa tyka ich marketingovych kampani, to je snad aj skoda casu sa k tomu vyjadrovat

    Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s