Aupark Žilina: Zvonka ako chameleón, zvnútra tradične výborne vyskladaný. Bude to tabletka pre centrum mesta

Idete pomerne ošarpanými ulicami, tušíte blízke centrum, no nevidíte ho. Ako všade na Slovensku, všade všetky možné lokálne outdoorové reklamné prejavy. Zrazu vykúka logo Aupark a okolo neho dosekané chodníky, zanedbané budovy, žiadny komfortný mestský mobiliár, rozostavaná stavba oproti. Ani sa nám nechce veriť. Aupark by sme na tomto mieste očakávali podobne, ako budovu múzea Louvre. Ale –  je tu a zvonka vidno, že trochu predčasne.

V Bratislave Aupark sebavedomo definoval nepoužívaný priestor, v Piešťanoch zapadol do prostredia ulice ako chýbajúca časť skladačky. V Žiline presne tak isto. Budova má menej lesklých plôch, je menej “extrovertná” ako bratislavská, trochu viac ako piešťanská. A práve preto do svojho prostredia zapadá. HB Reavis opäť dokázal, že jednou z hlavných predností konceptu Aupark je dokonalé prispôsobeniu sa mestu a miestu.

Vo vnútri je to už presne ten Aupark, ktorý poznáme: priestranná nákupná galéria v podobe dlhého slíža, s jedným balkónovým poschodím, so známymi okrovými stropnými kazetami, známymi žulovými dlaždicami. Zatiaľ čo centrálne “námestie” je v Bratislave v strede pri hlavnom vchode a Piešťany ho akoby nemajú, v Žiline slúži ako centrálne miesto stretávania a akcií jeden z koncov nákupnej galérie. Ale bez jedinej čačky typu fontána. Len Bratislava má dve. Žilinský Aupark predsa len stavali v menej prajných časoch.

Celý “slíž” s obchodmi je jednoposchodový, bez zbytočných zákutí. Druhé podlažie vyrastá len približne v strede galérie (zatiaľ s čiastočne neprístupnými schodmi), no nevedie doslova nikam. Napriek tomu, že okrem schodov k nemu vedú aj dva výťahy. Nájdete len prázdny priestor s alternatívnym vchodom do ExiSportu. Že by tam toto poschodie bolo len pre tieto dvere, sa nám nechce veriť. No zrejme to tak bude.

Druhé podlažie má aj “námestíčko” na konci galérie. Ako stvorené pre fitness centrum alebo bowling. Zatiaľ však ešte len čaká na nájomcov.

Nájomcovia: Vhodné aj nevhodné alternácie

Už od piešťanského Auparku sa tradiční bratislavskí nájomcovia alternovali konkurentmi. Napríklad namiesto McDonald´s sa objavuje Burger King, namiesto supermarketu COOP Jednoty Terno prichádza nemecká Billa, namiesto slovenského Nay Elektrodomu český Datart, namiesto nemeckej DM Drogerie Markt lokálne Emil Krajčík – 101 Drogerie. Podobne namiesto Dráčika sa objavuje (keď už nič, tak krajší) All Toys.

Billa je dobrou výmenou. Terno zaspalo v roku 2001 (a po prestupe k CBA to zrejme bude ešte horšie), Billa začala posledné dva roky výrazne zaberať a predajne sú čoraz krajšie. Žilinská má dokonca nový dizajn a systém navigácie a čiastočne aj dizajn studeného pultu, ešte vydarenejšie ako nové prevádzky v Eurovea Galleria alebo Cubicone. Zdá sa, že Billa robí všetko preto, aby sa dostala do všetkých relevantných nových nákupných centier. O novinkách ešte v samostatnom poste.

Čo nás však mrzí, je pakt Auparku so 101 Drogerie. Tento “koncept” patrí do roku 1981, nie do moderného nákupného centra. Po Piešťanoch je aj v Žiline. Sme presvedčení, že to isté by povedali aj zákazníci, pre ktorých predajňa drogérie nie je dekorácia. Aj keď v tejto pobočke namiesto opretých reklamných kartónov dali pred výklad sušené kvetiny, stále je to na prvý pohľad komunistická výdajňa tovaru. Mali by s tým niečo robiť.

Food-court musel byť zatiaľ pre návštevníkov sklamaním. Tí, čo chceli lacné a nezdravé jedlo, stáli v dlhom rade na Papa Chicken, čoraz úspešnejší domáci fast-foodový koncept. Subway mal zákazníkov pomenej, no mal. Čo už – čím ďalej od Bratislavy, tým viac sa Slováci na tento reťazec pozerajú jednoducho ako na “drahé bagety”.  Na kvalitu treba dobrú kúpyschopnosť. Snáď sa bude dariť. V tej súvislosti si nevieme predstaviť rad zákazníkov pred chystaným Nordsee, ktoré snáď nestihlo ešte žiadne otváranie. Drahé a málo lákavé ryby sa budú prvýkrát snažiť o zákazníka mimo Bratislavy. Tým, ktorí majú radi klasický fast-food, no Papa Chicken im neznie dosť značkovo,  sa môžu tešiť na Burger King. Študenti a robotníci na ďalšiu Pandu. A rodiny či páry na čoraz rozšírenejší domáci koncept Pizza Mizza.

To podstatné pre Aupark je móda – “driver” nákupných centier sú ženy a ich kamarátky na love oblečenia. Preto Aupark už tradične svoj vstup do mesta oznamoval cez módu. Kto v Auparku je sa lepšie vysvetľuje cez tých, ktorí tam nie sú: Marks&Spencer, Koton, Lindex a Tally Weijl. Tí sú totiž v Mirage. C&A stále na Slovensku s novými prevádzkami váha, naposledy otvárali v Trenčíne pred dvoma rokmi. Inak, že vlastne asi 30 nájomcov chýbalo, sme si poriadne ani nevšimli. (Mimochodom, o módnych značkách v Auparku vie najviac Stajl.sk)

Aupark je tabletka pre centrum Žiliny

Aupark je pár krokov od centra pôvabného centra Žiliny, no ako sme spomínali, jeho bezprostredné okolie je rozbité a špinavé. Priestor medzi nákupným centrom a centrom mesta tvorí najmä špinavá tržnica a lacné prevádzky. Tržnica je mestotvorný prvok, netreba ju rušiť. No skultivovať áno. Snáď aj prítomnosť Auparku oživí spojnice medzi centrom a Auparkom a rozšíri, oživí tak centrálnu zónu. Už len tým, že  zákazníci budú pendlovať (aspoň pri zháňaní novej košele či topánok) medzi Mirage a Auparkom, keďže Mirage bude dominantou práve historického centra mesta.

Zamračení môžu byť správcovia nákupných centier, ktoré dosiaľ v Žiline prosperovali. Žilinský Max je jeden z mála úspešných Maxov – slovenského reťazca nákupných centier “prvej generácie” s lacnou architektúrou, nejasnou koncepciou a bez primárnej ambície byť v centre mesta. Príchod kvalitnejších, lepšie umiestnených centier s lepšími nájomcami výrazne odhryzol z návštevnosti Maxu už v Nitre či Trnave. Centrá spoločnosti Euromax si rozhodne nepomohli ani kľukatými priestormi, ako stvorenými na schovávačku predajní. A tiež menej kvalitnými nájomcami, keďže zmluvy sa podpisovali v dobe, keď také H&M na Slovensko ani nepáchlo. Odliv predovšetkým malých prevádzok miestnych podnikateľov čaká aj Žilinu. A nezdá sa, že by majiteľ mal najmenšiu ideu, čo s tým robiť. Je tu aj Dubeň, ktorého hlavným benefitom je prítomnosť hypermarketu Carrefour.  Je to centrum podobné tým, ktoré poznajú zákazníci hypermarketov Tesco, ktorým pristavali Galériu (Bratislava – Lamač, Trnava, Nitra…). Ide skôr o centrum služieb, ktoré sú poruke po nákupe v hypermarkete a s Auparkom či Mirage môže bez problémov koexistovať.

Tretí slovenský Aupark v Žiline: Všetky naše fotografie

Ak vás fotografia zaujme, stlačte CTRL a kliknite pre otvorenie v samostatnom okne

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s