Polus: Nová konkurencia nás nehrozila. Po obmene nájomcov sme atraktívnejší

Jubilujúci Polus City Center obmenil vďaka končiacim sa 10-ročným nájomným zmluvám mix nájomcov. Najstaršie nákupné centrum svojho formátu na Slovensku sme oslovili s otázkami pre náš septembrový článok do časopisu TREND. Pýtali sme sa predovšetkým na meniace sa podmienky v čase krízy. Keďže v texte sme zverejnili len fragmenty, postupne zverejňujeme celé e-mailové rozhovory s hlavami niekoľkých slovenských nákupných centier. Marketingová riaditeľka Polus Dana Hanzelová zo spoločnosti EHL Slovensko hovorí, že nové nákupná centrá Polus neohrozili – zrejme aj vďaka rekonštrukcii interiérov je návštevnosť konštantná.

V Poluse je momentálne vysoký počet voľných nájomných jednotiek. Pred mesiacom sme ich narátali viac ako päť. Čo to spôsobilo, akí nájomcovia odchádzajú?

Nákupné centrum Polus v tomto roku prechádza tzv. rebrandingom, nadväzujúc tak na renováciu spoločných priestorov, ktorá sa konala minulý rok. Polus je úspešným centrom, ktoré na trhu pôsobí už desať rokov a keďže hlavným zámerom centra je zotrvanie na pozícii dôležitého hráča na trhu, je dôležité, aby sme v súčasnom konkurenčnom prostredí ponúkli zákazníkom to, čo očakávajú. Preto sa najmä v tomto letnom období môžete stretnúť s uzatvorenými priestormi, za ktorých stenami sa konajú rozsiahle renovácie existujúcich predajní a budujú sa priestory nových prevádzok. V našom nákupnom centre sú však všetky prevádzky okrem jednej prenajaté a na jej prenájme sa intenzívne pracuje.

Ste ochotní v situácii nižšieho dopytu po nájme akceptovať aj iné obchodne koncepty, ako v minulých rokoch? Akceptovali by ste aj menej reprezentatívnych nájomcov ako napríklad sex-shop či menej značkové prevádzky?

Práve naopak – všetky zmeny, ktorými Polus prechádza, majú jednoznačný zámer skvalitnenia mixu nájomcov, teda zatraktívnenia ponuky pre zákazníkov. Momentálne sa sústreďujeme na rozšírenie módy a gastronomických zariadení. Od septembra sa postupne budú otvárať prevádzky silných značiek ako Burger King, Nordsee, obľúbená Primi reštaurácia či jediná predajňa americkej značky Paul Frank v rámci Strednej Európy, dvojpodlažné H&M s vyše 1000m2, francúzska móda Camaieu a ďalšie.

V prípade Nordsee a Burger King ste uprednostnili  silné značky pred pokračovaním spolupráce s “no-name” nájomcami?

Pri tvorbe skladby nájomcov sa vychádza najmä so zákazníckych preferencií. Obľúbené predajne sú tie, ktoré generujú najväčšie obraty. Keď im končí nájomná zmluva je v našom záujme sa s nimi dohodnúť na ďalšej spolupráci. So slabšími prevádzkami sa snažíme komunikovať o tom, aby viac zapracovali na svojom koncepte, či už z pohľadu sortimentu alebo marketingu. Pokiaľ ide o skladbu nájomcov, každý rok došlo k určitej výmene predajní. Možno povedať, že z celkového počtu prevádzok sa každoročne cca 10 – 12% vymení. Ide o prirodzený, zdravý vývoj života nákupných centier práve z dôvodu zabezpečenia aktuálnosti a atraktivity ponuky.

Ako hodnotíte rok po inovácii interiérov centra, odrazilo sa to na návštevnosti?

Renovácia verejných priestorov centra prebehla úspešne, v krátkom čase a bez narušenia bežného chodu centra. Jej výsledok – vynovené centrum – je veľmi pozitívne hodnotené zo strany zákazníkov, najmä vynovený food court a toalety, vrátane miestnosti pre mamičky s deťmi. Návštevnosť centra je stabilná a vzhľadom na situáciu na trhu – rozšírené existujúce nákupné centrá a otvorenie novej Galérie Eurovea, nie je možné radikálne povedať, že “vďaka renovácii sa návštevnosť zvýšila napríklad o 20%”.

Vyhľadávate nájomcov aktívne? Oslovujete siete, ktoré sú napríklad v konkurenčných centrách? Aké motivačné faktory okrem ceny prenájmu im zvyknete ponúkať?

Do rokovaní s určitou značkou vstupuje nákupné centrum rôznymi spôsobmi – veľakrát značka sama kontaktuje centrum so zámerom expanzie, alebo naopak lízingové oddelenie kontaktuje značku či sieť priamo. Je to bežná prax pri prenájme priestorov a podmienky prenájmu či motivácie sú záležitosťou vzájomných rokovaní.

Zaznamenali ste za ostatný rok problém s platobnou disciplínou niektorých nájomcov? Keď sa niektorým predajcom biznis nedarí, zvyknete mu na určité obdobie “pomôcť” (napr. navrhnete nejakú marketingovú spoluprácu, odpustíte nájomné…)?

Ako spomíname vyššie, našim zámerom je nájomcovi pomôcť – predovšetkým prostredníctvom marketingu, hovoríme o skvalitnení služieb, ktoré poskytuje, starostlivosti o prevádzku a podobne. Konkurencia v Bratislave je veľmi silná a o predajne je potrebné sa dennodenne starať. Zaznamenali sme aj žiadosti o zníženie nájmov, spravidla sa však dohodneme na inej než takejto “finančnej” podpore.

Mení sa vaša vyjednávacia pozícia napr. s veľkými nájomcami pri predlžovaní zmlúv? Uzatvárajú sa teraz kontrakty skôr na kratšie či dlhšie obdobie?

Polus má po celú dobu svojej existencie či pôsobenia na trhu 100%-nú obsadenosť. K tohtoročnému 10-ročnému výročiu sa prevažné väčšina nájomných zmlúv predĺžila za podmienky podpísania novej, ktorá je v porovnaní s tou z roku 2000 dosť odlišná, dokonca je oveľa prísnejšia, s náročnejšími podmienkami kladenými na nájomcov. Zmluvy sa uzatvárajú na “štandardnú dĺžku 5-10 rokov”.

Ako vyzerala návštevnosť centra za ostatný rok a pol? Kedy ste najviac pocítili “krízu” v počte zákazníkov? Ako ste na to reagovali?

Rok 2009 bol vyrovnaný, na úrovni predchádzajúcich rokov. Slabý pokles zaznamenávame práve v týchto letných mesiacoch, čo je spôsobené výrazne teplým – letným počasím, kedy ľudia trávia voľný čas na kúpaliskách a výlukou električkovej trate v okolí Polusu. MHD na cestu k nám využíva až 30% zákazníkov.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s